Hoe gaan exposanten Maintenance en Pumps & Valves om met de coronacrisis?

De impact van het coronavirus laat zich voelen in alle maatschappelijke geledingen. Ook onze industrie ontsnapt er niet aan. Business as usual is (tijdelijk) niet meer. Veel bedrijven bleven echter niet bij de pakken zitten. We bundelen enkele inspirerende getuigenissen van exposanten van Maintenance en Pumps & Valves die er ondanks de uitdagende tijden toch in slagen om hun diensten en producten te blijven leveren of zelfs aan te passen. Deze crisis toont eens te meer hoe veerkrachtig onze ondernemers en hun medewerkers kunnen zijn.

AMC

“Industrie essentieel voor de economie”

Wanneer een fabriek een shutdown ondergaat om belangrijke onderhoudswerken en optimaliseringen uit te voeren, dan telt elke seconde. Een kolfje naar de hand van AMC dat dankzij zijn grote capaciteit, voorraad en flexibele ingesteldheid kort op de bal kan spelen wanneer metaalconstructies aan vervanging of renovatie toe zijn. De EN1090 Klasse IV certificering (hoogste klasse) bevestigt bovendien dat de lat voor kwaliteit doorheen de volledige productie bijzonder hoog ligt. Tom Claessens, business development & investments: “Wij ontwerpen, produceren en monteren grote en complexe metaalconstructies voor klanten in diverse sectoren. Voor ons was de impact van de coronacrisis tot nog toe beperkt. Dankzij onze historisch gegroeide voorraad in standaardstaal zijn de problemen bij leveranciers niet voelbaar geweest voor klanten. De investeringen voor de projecten waar we de voorbije maanden aan werkten dateerden bovendien al van ervoor. We hopen dat productiebedrijven het vertrouwen zullen houden om dat de komende maanden te blijven doen. Wat dat betreft hebben we het voordeel dat er in België sowieso weinig nieuwe bedrijfsgebouwen bij komen. Onderhoud en upgrades zullen wel blijven gebeuren om installaties efficiënter en duurzamer te maken. En daar kunnen wij bij helpen.” AMC is ook actief in Duitsland, Frankrijk en Nederland en voelt de verschillen in aanpak van de coronacrisis. “Voor de Nederlandse en Duitse industrie lijkt hun overheid deze corona crisis iets economisch efficiënter te hebben aangepakt, al zijn overheidsmaatregelen nooit perfect”, vertelt Claessens. “We zullen daar een grote markt blijven hebben. Voor Frankrijk is het koffiedik kijken. De investeringen zullen wel teruglopen door faillissementen, maar de industrie is in elk land essentieel voor elke economie. Die moet sowieso blijven draaien.” AMC zal zelf het goede voorbeeld geven. Claessens: “We zetten onze politiek van jaren verder. Geen risicovolle investeringen, maar met gezond verstand investeren in de juiste zaken. En daar is onze deelname aan Maintenance een mooi voorbeeld van.”

Onderhoud cruciaal om efficiënt te produceren

Flexibiliteit. Dat hebben corona en de lockdownmaatregelen gevraagd van onze bedrijven en ondernemers. Voor Bowi Pumps, een team van vier viertalige ingenieurs gespecialiseerd in fluid control systems was dat sowieso altijd al het sleutelwoord in de manier van werken. Eigenaar Jean-Paul Jackers: “We moesten eigenlijk enkel onze laptop thuis in plaats van op kantoor open slaan. Alles werkt reeds in de cloud. Op die manier kunnen we altijd heel flexibel en zonder tijd te moeten verliezen aan vragen of opzoeken van informatie, alles overnemen van elkaar. En dat is toch een troef gebleken de afgelopen maanden.” Bowi Pumps is al die tijd werk blijven maken van zijn missie om klanten snel, nauwkeurig en professioneel te ondersteunen. Dat kon enkel omdat ook de fabrikanten waar het mee werkt eenzelfde goed georganiseerde werking kennen. “Vanuit een diepgewortelde passie voor technologie en pompen, adviseren we klanten wat de meest geschikte pomp voor hun toepassing is. Die wordt vervolgens door de fabrikant rechtstreeks daar geleverd. Corona heeft ons geleerd dat deze manier van werken niet moet herbekeken worden. Onze partners bleken over de juiste infrastructuur en flexibiliteit te beschikken, zodat we onze klanten konden blijven bedienen, zowel voor wisselstukken als voor pompen en ventielen voor nieuwe toepassingen. Dat gold ook voor de twee nieuwe merken die we sinds januari vertegenwoordigen: Schmitt en Tacmina” Hoewel nieuwe investeringen mogelijk on hold gezet of uitgesteld worden, ziet Jean-Paul Jackers toch nog voldoende potentieel in de markt dit jaar. “Onderhoud is vandaag een certitude, het moet gebeuren om efficiënt te kunnen werken. Die business unit zal blijven draaien, ook al verschuift de piek. Waar traditioneel de grote shutdowns in juni en juli geprogrammeerd staan, zal dat nu gedeeltelijk in september zijn. Ook dan zullen wij paraat staan om met technisch advies en sterke producten het verschil te maken.”

Bowi Pumps
Endress+Hauser

Waakzaam toezien op aanwezigheid corona in waterstromen

In verschillende waterzuiveringsstations in België, Nederland en andere Europese landen werden sporen van rna en dna van het Covid-19 virus gedetecteerd. Hoewel er niks bekend is over de overdraagbaarheid van het virus in water, doet men er toch goed aan om te waken over onze waterstromen. Zeker aangezien men door de schaarste aan water, steeds verder gaat in het opzuiveren van afvalwaterstromen voor hergebruik. Endress+Hauser zet hier graag zijn schouders, technologie en expertise onder. Product manager Ward Vanhecke: “Bij de productie van drinkwater, de behandeling van afvalwater of andere waterige processtromen, is het van belang om voldoende controlepunten in te bouwen. Wij voorzien bijvoorbeeld de apparatuur voor desinfectiemetingen. Door de concentratie van het desinfectans (vrije chloor, chloordioxide, ozon, broom …) te meten, kunnen we erop toezien dat in elke fase voldoende veiligheid gegarandeerd is. Voor elk desinfectiepunt, voor elke toepassing en voor alles wat er rond hangt kunnen we de juiste sensoren voorzien. Dat is onze sterkte in de breedte.” Om niet alleen te waken over de kwaliteit van de desinfectie maar ook over de betrouwbaarheid van de sensoren, rust Endress+Hauser ze uit met zijn Heartbeat Technology®. Op die manier doen de sensoren aan zelfdiagnose. Een tweede sterke troef is SupplyCare. “We zagen dat de coronacrisis voor problemen gezorgd heeft met de toevoer van bepaalde desinfectanten. Met onze SupplyCare software voor opslagtanks kan de klant eenvoudig via cloudtechnologie opvolgen wanneer het desinfectiemiddel onder een bepaalde grens dreigt te vallen. Er wordt dan automatisch een melding gegenereerd of zelfs een aankooporder, zodat het logistieke apparaat tijdig in werking treedt en de continue werking gegarandeerd blijft”, aldus Vanhecke. Endress+Hauser zet zich dus in de strijd tegen corona hard in. Het kreeg ook een erkenning als essentiële onderneming omdat het tijdens de lockdown continu paraat stond om klanten in voeding, chemie, watersector … te ondersteunen.

Slim en eenvoudig leveranciers vinden

Tijdens de coronacrisis ontstonden er verschillende tekorten die hun impact gehad hebben op de industrie. Mondmaskers zijn daar wellicht het meest bekende voorbeeld van. Maar ook in niet-coronatijden zullen bedrijven het moeilijk hebben om technische profielen te vinden. Om in de toekomst sourcing op alle niveaus een stuk eenvoudiger te maken, zeker voor bedrijven in de technische sector waar vaak specifieke eisen gelden, stelt Headminer een nieuw soort sociaal Vendor Management System voor. Eentje dat ook bijzonder toegankelijk is voor kmo’s. CEO Bram Verstraeten: “Kleinere bedrijven beschikken meestal niet over een uitgebreid netwerk aan relaties. Waar aankoopdiensten van grote bedrijven zich gericht kunnen bezighouden met het zoeken van de juiste leverancier aan de juiste prijs, hebben kmo’s al de handen vol met hun corebusiness. Wij willen hen helpen om steeds de juiste producten en diensten te vinden, zonder dat ze er teveel tijd aan kwijt zijn. Dat doen we door een community te creëren waar bedrijven, klein of groot, zich gratis kunnen aanmelden. De gebruiker kan dan met een gestructureerde actie meteen een breder aanbod van relevante bedrijven, producten, diensten en werkkrachten terugvinden. En met een beoordeling, zoals we het allemaal al gewoon zijn bij webwinkels en reisplatformen, geeft hij door aan de volgende gebruiker welk vlees hij in de kuip heeft.” Vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen met een zo lichtgewicht mogelijk systeem, dat is dus de missie van Headminer. “Door het creëren van een community kan je horizonten openbreken en een brug slaan tussen alle zelfstandige ondernemers. De coronacrisis heeft ons geleerd, hoe moeilijk het kan zijn om je eigen werking te garanderen als een leverancier het laat afweten. Via Headminer krijgen ze eigenlijk eenvoudig toegang tot industriële professionals met specifieke oplossingen voor hun noden. En hoe meer leveranciers aansluiten, hoe nuttiger het platform nog zal worden”, vult CTO Alexander Strobbe nog aan. Registratie kan gratis op de website van Headminer.

Headminer
Realdolmen

Ook in onderhoud wordt digitalisering belangrijk

Door de geleden verliezen tijdens de lockdown houden veel bedrijven de knip op hun portemonnee. Om installaties langer draaiende te houden zal onderhoud een onderscheidende factor worden. Maar dan bij voorkeur wel in een digitaal jasje. Karin Peeters, senior presales consultant Rimses – Predictive Maintenance van Realdolmen, Belgische one-stop technologiepartner die behoort tot de Gfi groep, legt uit waar de meerwaarde ligt: “De meeste bedrijven hebben al de eerste stappen gezet in hun digitale transformatie. Wij spitsen ons toe op de digitale flow. Dat wil zeggen dat we klanten ondersteunen om hun activiteiten van vandaag te optimaliseren en tegelijk te experimenteren met de technologie van morgen. Technieken zoals predictief onderhoud, artificiële intelligentie, augmented reality zijn tools om inzicht te krijgen in de onderhoudsnoden en de technici te ondersteunen om efficiënt storingen te vermijden en op te lossen. Onze Belgische onderhoudsteams zijn zeker mee op deze trein. En dat zal nodig zijn om de komende maanden performant te zijn en te blijven wanneer investeringen voor onbepaalde tijd in de koelkast gezet worden. Wij staan klaar om hen te helpen die brug te slaan tussen de operationele en de IT-wereld van het IoT.” Realdolmen werpt daarvoor de Rimses onderhoudssoftware in de strijd, een tool waarmee men de pijn- en verbeterpunten in installaties en productielijnen zichtbaar kan maken. Een van de handige features is de mogelijkheid tot het creëren van veiligheidsmaatregelen voor onderhoudswerken. “Dit is bijvoorbeeld interessant voor Seveso bedrijven. Ze kunnen hun veiligheidsprocedures erin standaardiseren en laten valideren alvorens de taak in kwestie kan worden uitgevoerd. Ook de maatregelen die nodig zijn om medewerkers in coronatijden gezond aan het werk te houden, kunnen zo naadloos geïntegreerd worden. We hebben gezien hoe belangrijk flexibiliteit is in deze periode. Denk maar aan bedrijven die hun productie omschakelden om mondmaskers of beademingstoestellen te gaan produceren. Zonder alle informatie op een centrale plaats samen te brengen, zou dat onmogelijk zijn. We stellen aan die bedrijven daarom gratis een licentie voor zes maanden ter beschikking, zodat hun assets nooit moeten stilvallen”, aldus Peeters.

Predictief onderhoud en remote services geven grote voordelen tijdens Corona-periode

Zeker voor essentiële sectoren was het van primordiaal belang dat de continuïteit gegarandeerd was de voorbije maanden. Daarvoor moesten ze op hun toeleveranciers kunnen blijven rekenen om machines en medewerkers veilig aan de slag te houden. Als distributeur van MRO-artikelen (maintenance, repair & overhaul) maakt Imes Dexis er zijn missie van om zijn met een 360° aanpak klanten te ontzorgen. Ook in coronatijden. Sales en marketing directeur Thierry De Winter: “Voor ons komt dat er op neer klanten te helpen hun kosten te verlagen en tegelijkertijd hun productiviteit te doen stijgen. Met uitzondering van een aantal PBM’s, waarvan de vraag een ongekende dimensie aannam en er overal tekorten waren, hebben onze klanten geen enkele impact gevoeld en zijn onze producten en expertise ter beschikking blijven staan. Omdat we net heel resultaatgericht tewerk gaan, maakt continu bijsturen en anticiperen op wat onze klanten nodig hebben deel uit van ons DNA. Onze voorraad is erop voorzien dat we problemen bij onze toeleveranciers konden opvangen.” Wat corona voor Imes Dexis bevestigd heeft, is dat de ingeslagen weg richting predictief onderhoud de juiste is. “Deze evolutie zal zelfs nog in een stroomversnelling geraken, want door op afstand te monitoren, remote services uit te voeren, kan veiligheid, zeker binnen een coronacontext, nog een extra dimensie krijgen”, gaat De Winter verder. “En dat geldt evenzeer voor de manier waarop we onze klanten ontmoeten. De voorbije maanden kon dat enkel via virtuele contacten. Ook hierin zal digitalisering zich versneld verder zetten. Voor wie actief bezig is met het verzekeren van de veiligheid bij zijn klanten, moet ook communicatie, naar buiten treden, kennis delen op een veilige manier kunnen gebeuren. We onderzoeken nu via klantenbevragingen hoe we dat het beste kunnen organiseren in de toekomst.”

AVK Belgium

Meerwaarde om elkaar weer te ontmoeten

De essentiële sectoren waarborgden in coronatijden dat we als maatschappij konden blijven functioneren. Daaronder vallen vanzelfsprekend ook de nutsbedrijven, een sector waar kleppenexpert AVK Belgium van oudsher sterk in staat. “Iedereen is bij ons dan ook gewoon aan de slag kunnen blijven. Onze klanten hebben geen enkel verschil ervaren in onze kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en service”, vertelt Helle Timm, sales manager Industrial Division. “We hebben het grote voordeel dat we als fabrikant rechtstreeks op de Belgische markt aanwezig zijn, en dit al meer dan 25 jaar. Eerst toegespitst op nutsbedrijven, maar sinds enkele jaren brengen we onze oplossingen ook naar de industriële markt.” Daar voelde AVK Belgium de impact van de coronacrisis meer. “Omdat we fabrikant zijn bieden we onze klanten meer diepgang in onze producten en zoeken we samen met de klant naar de gepaste oplossingen. Het is belangrijk dat onze medewerkers hun klanten kunnen ontmoeten en de situatie ter plaatse beoordelen. We kunnen al veel oplossen met moderne communicatietechnologie, en dat hebben we tijdens de lockdown CovidD-19 ook gedaan, maar het blijft toch van meerwaarde hebben om een plant fysiek te bezoeken.” Daarom hoopt AVK Belgium ook dat de Pumps & Valves kan plaatsvinden zoals gepland. “Het is voor ons de belangrijkste beurs op de markt. Voor ons is de beurs het ideale decor om die aan het grote publiek voor te stellen. Als familiebedrijf investeren we elk jaar een groot deel van onze winst in R&D en overnames.”

Assemblage in België voor grotere flexibiliteit en hogere leverbetrouwbaarheid

Hoe kunnen we aan het werk blijven? Dat was de vraag die een crisisteam zich stelde bij Belven bij het begin van de coronacrisis, om vervolgens in nauw overleg met bedienden en arbeiders naar werkbare oplossingen te zoeken. Belven is actief in de kleppenwereld met een gamma van onder meer kwartslagafsluiters, kranen en kleppen. “Leverbetrouwbaarheid staat bij ons voorop. Wat we beloven maken we ook waar in de praktijk en die ambitie hebben we ook in coronatijden waargemaakt”, vertelt general sales manager Philippe Wauters trots. Toch waren er ook lessen te trekken uit de voorbije maanden. “Uiteraard hebben wij ook hinder ervaren door corona. Maar we hebben telkens oplossingen gevonden, zodat we klanten niet moesten teleurstellen. Daarbij konden we rekenen op onze medewerkers die stuk voor stuk hun verantwoordelijkheden zijn blijven opnemen tijdens het thuiswerken. Daar zullen we voortaan op blijven inzetten. Wat we in de toekomst ook gaan doen is een grotere voorraad onderdelen van onze S-Line vlinderkleppen op stock nemen. Zo zijn we voor een langere periode onafhankelijk.” De S-Line is volledig opgebouwd uit componenten van Europese origine. Ze combineert high tech zittingen met het goedkope concept van een vlinderklep. Er is keuze uit dertien soorten zittingen, die al vanaf één stuk afgenomen kunnen worden, om een klep op maat samen te stellen. “We zien al een tijdje de evolutie naar een terugkeer naar flexibele Europese assemblage. We hebben ook een aantal klanten die specifiek op origine sourcen. We hopen dat de coronacrisis bij bedrijven de ogen opent dat prijs niet altijd het belangrijkste criterium moet zijn. De Franse president heeft in die zin een duidelijke boodschap afgegeven binnen Europa”, besluit Wauters.

Belven
Cold Jet

Contactloos reinigen wint aan belang

De coronacrisis heeft het belang van een goede reiniging in bedrijven alleen maar onderstreept. Dat ziet ook David Kelgtermans, Sales Manager Benelux van Cold Jet, marktleider in droogijsreiniging. “Uiteraard zijn er klanten die hun investeringen en projecten on hold gezet hebben. Maar belangrijker is dat bedrijven op een andere manier naar hun reinigingsprocessen beginnen kijken. Hoe kunnen ze garanderen dat ook de operator machines, transportbanden, werkstukken … niet contamineert door aanraking? En dan kunnen onze oplossingen soelaas brengen. Met droogijsstralen is er immers geen contact met het oppervlak en kan het reinigen in een fractie van de tijd gebeuren ten opzichte van conventionele reinigingstechnieken. Dat bewezen we ook in coronatijden. Heel wat fabrikanten van mondmaskers en filters rekenen op onze technologie om hun producten te decontamineren.” Dat er toch nog veel onwetendheid rond droogijsstralen bestaat doet Kelgtermans reikhalzend uitkijken naar de beurzen Maintenance en Pumps & Valves. “Droogijsstralen heeft geen impact op producten of werkstukken, vanwege een niet-abrasieve reiniging zonder bijkomstig afval. Met een demo op een beurs kunnen we veel ogen doen opengaan over hoe snel en efficiënt droogijsstralen vervuilingen de baas kan. En het geeft ons de kans onze innovaties in de kijker te zetten. Een nieuwe snijtechnologie, in de machine in plaats van in het pistool, stelt de gebruiker bijvoorbeeld in staat om het formaat van de pellets perfect af te stemmen op de gevoeligheid van het oppervlak en de aard van de vervuiling. Nog meer efficiëntie dus, want bedrijven willen nu vooral kunnen produceren en hun stilstandtijden zo beperkt mogelijk houden. Een koud kunstje voor droogijsstraalmachines.”

Snel schakelen naar nieuwe manier van werken

Toen de regering zijn lockdownmaatregelen formuleerde als antwoord op de coronacrisis moesten bedrijven zich aanpassen. Hanwel, gespecialiseerd in leidingcomponenten, maakt van flexibiliteit zijn visitekaartje om klanten op hun wenken te kunnen bedienen. Dat was nu niet anders “Op 24 uur hebben we onze werking volledig omgeschakeld van met papier op kantoor naar thuis en digitaal”, opent managing director Koen Vereecken. “We verwachten dat het online gebeuren nog een flinke boost krijgt. Daarom investeren we in een nieuwe website. Als wij klanten niet mogen bezoeken, moeten we ervoor zorgen dat zij ons online makkelijker vinden. Door onze snelle aanpak hebben zij geen impact gevoeld.” Hanwel ondervond geen problemen om zijn klanten te ondersteunen. Het voordeel van die wendbaarheid van het bedrijf en de keuze voor Duitse kwaliteit. “Wij zijn al vijftig jaar niet de goedkoopste, maar toch bestaan we nog omdat we inzetten op expertise. We zijn specialisten in ons vak. Hoe moeilijker de toepassing, hoe meer we ons kunnen onderscheiden.” Een mooi voorbeeld daarvan is het product dat ook in de Innovation Tour op Pumps & Valves is opgenomen. Sales engineer Frederic Colpaert legt uit: “Bij cryogene toepassingen wordt er gewerkt met vloeibare gassen. Klassieke kogelafsluiters kunnen maar in één richting gebruikt worden, om via het cavity relief hole het risico op een explosie uit te sluiten. Bedrijven moeten dan grijpen naar twee afsluiters of naar andere concepten dan kogelafsluiters als de vloeistofstroom moet kunnen terugkeren, wat een navenant prijskaartje heeft in aankoop en onderhoud. Onze nieuwe kogelafsluiter waar een patent voor aangevraagd is, is daarentegen bi-directioneel toepasbaar. De beurs is het beste mogelijke forum om deze innovatie op korte tijd bij het juiste publiek bekend te maken.”

Profiltra

Veilige montage van manchetten

Afsluitmanchetten zijn een belangrijk instrument om leidingwerk naadloos af te dichten. Maar dat vereist een perfecte montage. Een montage die in coronatijden bovendien aan alle gezondheidsvoorschriften moet voldoen. “Veiligheid staat bij ons altijd voorop” opent Rob Nijweide business unit manager Seals and Pipingtechnology bij Profiltra. “Het is in het belang van iedereen dat onze monteurs in alle gezondheid hun taken kunnen uitvoeren. Om onze klanten ook in coronatijden niet in de steek te laten en hun processen draaiende te houden, hebben we de maatregelen van het RIVM (Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) vertaald naar een nieuwe werkwijze waarin hygiëne en afstand de belangrijkste pijlers zijn. Ploegen worden beperkt. Onze medewerkers moeten bijvoorbeeld zoveel mogelijk hun eigen tools gebruiken en krijgen mondkapjes mee. Maar we leggen ook uit aan de klant wat er van hem verwacht wordt: voldoende ventilatie voorzien, aangeven wanneer hij ziek is, … Bewustwording is cruciaal in deze. We zagen dat ook bij onze eigen medewerkers. In het begin van de uitbraak werden de maatregelen nog op scepsis onthaald, nu is iedereen er zich van bewust hoe belangrijk het is voldoende bescherming te hebben. Het werkt misschien niet even optimaal maar onze monteurs hebben toch onze materialen tijdig en veilig kunnen installeren. In alle veiligheid voor ons en onze klanten.”

Hamstergedrag noodzaakte aangepaste werkplanning bij voedingsklanten tijdens lockdown

De voedingsindustrie was een van de steunpilaren tijdens deze coronacrisis. Bij de aanvang van de lockdownmaatregelen werd er enorm gehamsterd in de supermarkten in België en Nederland. Dit plaatste de voedingsindustrie onder grote druk om de aanvoer van de supermarkten te blijven garanderen. Om alles draaiende te houden konden ze gelukkig rekenen op de hoogwaardige smeermiddelen van FenS. “Het wordt wel eens onderschat, maar smeermiddelen zijn van essentieel belang in het productieproces. Voor een optimale werking moeten alle machines regelmatig gesmeerd worden. Gebeurt dit te laat of te weinig, dan kan dat leiden tot schade aan de machines en  in het ergste geval zelfs leiden tot stilstand van de productie. Dat konden bedrijven in de  voedingsindustrie zich nu niet veroorloven, ”geeft Danielle Clarisse, Communications Officer bij FenS, aan.“ Maar ook wij, als leverancier, moesten ons aanpassen aan de nieuwe situatie. Zo ontstonden er onzekerheden over langere levertijden bij onze eigen leveranciers. Door met hen in gesprek te gaan en afspraken te maken over levertijden konden we grote problemen voorkomen. Daarnaast werden allerlei maatregelen genomen om erover te waken dat onze logistieke afdeling producten veilig kon blijven uitleveren. Ze kregen desinfectiepompen en barricades hielpen om voldoende afstand te bewaren tussen personeel en chauffeurs. De overige collega’s werkten vanuit huis. Dankzij moderne technologieën is zowel onze binnen- als buitendienst goed bereikbaar gebleven voor klanten. Op die manier konden wijzelf en onze klanten op een gezonde en veilige manier doorwerken.”

FenS
Remotec

Snel inspelen op nieuwe noden op en rond de werkvloer - Remotec

De coronacrisis raakte Remotec Industries, gespecialiseerd in industriële signalisatie en wegmarkeringen, in het hart. Oprichter Jean-Yves Crevecoeur overleed zelf aan de gevolgen van het virus. “We hebben de tijd genomen om hier bij stil te staan en hem een mooi eerbetoon te geven”, vertelt marketing assistent Kato Kuipers. “Net voor de lockdown waren we met een teambuilding oefening begonnen. Dat had ons al dichter bij elkaar gebracht. Nu willen we samen vooruit kijken en zo positief mogelijk blijven met de opening van het nieuwe kantoor en showroom in juni in het vooruitzicht. Het zal geen klassieke opening worden, maar het blijft iets om trots op te zijn. We blijven niet bij de pakken zitten. In deze periode hebben we gelukkig al veel klanten kunnen helpen met een nieuw gamma vloerstickers, transparante tussenschotten, wegwijzers, … Onze productie bestaat uit grote machines wat het eenvoudiger maakt om afstand te houden. En we konden het goede voorbeeld geven op de werkvloer met onze eigen producten. Voortdurend volgen we de adviezen van de overheid op om ze up te daten en bij te sturen waar nodig. Maar we hebben op eigen initiatief ook de ‘cartoons for safety gerealiseerd’. De regels zoals we ze kennen, maar dan op een speelse en verstaanbare manier in beeld gebracht.”

“Techniekers zijn helden”

Heel wat industriële installaties zijn tijdens de coronacrisis ook gewoon blijven draaien. Voor The Rotating Company, de overkoepelende naam voor Motoren Francoys en Pump Fleet Services, valt de impact op de werkzaamheden tot nog toe goed mee. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verkoop, onderhoud, revisie en installatie van industriële elektrische aandrijvingen en pompen (on- en off-site) Volgens zaakvoerder Emmanuel Buyk heeft dat er deels mee te maken dat een crisis alles tot de essentie herleidt. “En dan blijkt net hoe belangrijk techniekers vandaag zijn. Wij zijn 150% ten dienste van onze klanten blijven staan de voorbije weken. Het is belangrijk dat je als dienstenbedrijf die service kan garanderen. Een aantal bedrijven maakte bijvoorbeeld van de luwte gebruik om projecten naar voren te schuiven. Het vergt uiteraard de nodige veerkracht om te blijven doorgaan en je aan te passen aan deze situatie: het dragen van PBM’s en mondmaskers, het telewerk, het dagelijkse ontsmetten van de ruimtes, … Klanten zijn dan ook zeer tevreden dat ze toch kunnen geholpen worden. De coronacrisis heeft voor mij bewezen wat ik al wist: techniekers vervullen een essentiële functie in onze maatschappij en ik beschik over een uitstekend team. Het zijn stuk voor stuk helden van de economie.”

The Rotating Company

BEMAS koppelt extra events aan Maintenance 2020

Easyfairs moest in maart de events Maintenance en Pumps & Valves 2020 annuleren en koos voor een verplaatsing naar het najaar 2020.
Ook BEMAS vzw moest haar eigen event Asset Performance 4.0 van midden juni annuleren door Covid-19.
Maintenance en BEMAS werken al jaren samen, maar door deze uitzonderlijke omstandigheden zal BEMAS o.a. de organisatie van Asset Performance Awards ook op de eerste beursdag van Maintenance op woensdag 7 oktober 2020 in Antwerp expo houden.
Er is bovendien ook plaats voor enkele standhouders gespecialiseerd in Asset Performance 4.0.
Naast dit extra event, werken BEMAS en Maintenance ook al samen voor de uitwerking van de BEMAS Digital Innovation award & tours en de BEMAS Innovation award & tours voor exposanten en bezoekers.

Leren van elkaar

Bij sensorspecialist VEGA kon iedereen gewoon aan de slag blijven, mits telewerken. Managing director Peter Leemans: “Dat we weinig impact ondervinden, heeft met twee zaken te maken. Enerzijds wordt het order voor sensoren helemaal op het einde van een project geplaatst. De investeringen die nu op de lange baan geschoven worden, zullen wij dus pas voelen binnen enkele maanden of zelfs jaren. Anderzijds is de toelevering vanuit het hoofdkwartier in Schiltach nooit in het gedrang gekomen. In Duitsland werd de productie meteen gereorganiseerd om aan de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften te voldoen. Een positief corona geval zou een verplichte sluiting betekend hebben. Iedereen heeft zich zo flexibel mogelijk opgesteld om dat te vermijden. Daardoor zijn ook al onze mensen hier gewoon aan het werk kunnen blijven. Een erezaak want investeren in personeel is ook in deze uitdagende tijden broodnodig en we willen geen misbruik maken van overheidssteun. We zijn misschien een multinational, maar met een kmo-structuur. Dat maakt dat we dicht bij elkaar staan. Door die korte communicatielijnen hebben we bijvoorbeeld van andere vestigingen wereldwijd kunnen leren. We willen nu volop inzetten op interactieve webinars. Niet zomaar halsoverkop, we geloven dat dit op lange termijn een interessante aanvulling kan zijn op ons aanbod. En dan is het fijn dat je ten rade kan gaan bij collega’s over wat de beste softwaretools zijn.”

Scroll naar top